بازنشستگان شایسته بهترین شرایط زندگی بعد از یک عمر تلاش و زحمت هستند

photo 2023 05 13 21 17 13

در ادامه اعتراضات سراسری بازنشستگان ایران، بازنشستگان در استان اصفهان هر هفته حاقل یک‌بار تجمع اعتراضی برپا می‌دارند. بازنشسته ۶۴ ساله‌ای در این تجمع به خبرنگار خبرگزاری دولتی ایلنا گفته است: دریافتی‌ام جواب ساده‌ترین هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. سفره ما هر روز کوچک‌تر می‌شود، در حالی که دولت می‌گوید تورم بالا نیست. اگر تورم بالا نیست، چرا حقوقمان به نیمه برج هم نمی‌رسد؟

تورم و سقوط ارزش پول ایران از یک سو و گرانی روز افزون همه کالاها و سرویس‌های مورد نیاز مردم از دیگر سو باعث فقر و معیشت سخت بازنشستگان و سالخوردگان شده است. پاره‌ای از اقلام غذایی چون ماهی از سفره بازنشستگان حذف شده و مصرف گوشت هم بسیار کم شده است. لبنیات و تخم‌مرغ که غذای اصلی بخش تهیدست جامعه است با  افزایش قیمت ۶۰ درصدی روبرو بوده است. هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت حدود نیمی از حقوق یک خانواده چهار نفری را می‌برد. بسیاری از بازنشستگان بعد از سی سال کار برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده‌شان مجبور می‌شوند دنبال شغل جدیدی بگردند و یا فقر و مشکلات بیشتری را تحمل نمایند. بازنشستگان با مشکلات و معضلات اقتصادی، درونی و خانوادگی بسیاری روبرو هستند. تامین هزینه فرزندانی که هنوز مستقلاً زندگی نمی‌کنند، تامین هزینه تحصیل و یا ازدواج فرزندان، حقوق نسبتاً ثابت و سقوط ارزش پول ایران تنها چند نمونه از این مشکلات است.

یکی دیگر از مشکلات اصلی بازنشستگان، گرانی کمرشکن نرخ دارو و خدمات پزشکی است، بویژه برای افرادی در سن بالا که با مشکلات کوچک و بزرگ سلامتی فیزیکی و روحی روبرو هستند. بازنشستگان اگر شانس آنرا داشته که مریضی جدی و پر هزینه‌ای نداشته باشند دغدغه کمتری دارند، ولی اگر هزینه معالجه و دارو بالا بوده و از خدمات  حکومتی موجود برخوردار نباشند، متاسفانه مرگ زودرس و یا فقر مطلق در انتظار آن‌ها است.
نحوه برخورد با سالمندان، کودکان، زنان و معلولین در هر جامعه‌ای یکی از شاخص‌های اصلی میزان انسانی و دموکراتیک بودن آن سیستم سیاسی و یکی از موازین مهم حقوق انسان در هر جامعه‌ای است. در این زمینه حکومت اسلامی یکی از مرتجع‌ترین و فاسدترین سیستم‌های سیاسی موجود در جهان است.
بازنشستگان ایران به سرنوشت مصیبت‌باری که جمهوری اسلامی برایشان رقم زده تسلیم نشده‌اند. آن‌ها با اعتراض و مبارزه به جنگ این سرنوشت رفته و جمهوری اسلامی را رسوا کرده‌اند. یکی از این بازنشستگان، به خبرنگار ایلنا گفته است که در ایام سالخوردگی ناگزیر شده «چند برابر دوران جوانی‌اش» کار کند.

دولتمردان فاسد که چند سال است با مبارزات سازمانیافته و هدفمند بازنشستگان روبرو هستند، به تفرقه‌افکنی در میان خود بازنشستگان نیز دست زده‌اند. آن‌ها بازنشستگان را به لشکری و کشوری، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگان جبهه رفته و نرفته و غیره تقسیم کرده‌اند، اما فعالین با تجربه بازنشستگان با فعالیت‌های تبلیغی و روشنگرانه کوشیده‌اند پشتیبانی همه بخش‌های بازنشستگان را جلب کنند و اقدامات توطئه‌گرانه رژیم در این رابطه راه به جایی نبرده است.
مبارزات بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از مبارزات کارگری در ایران است. این مبارزات مورد حمایت نیروی کار ایران و تشکل‌های کارگری قرار گرفته است. سرکوبگران رژیم که از مبارزات برنامه‌ریزی شده و همبسته بازنشستگان هراس دارند یا به شیوه وعده و عید و یا از طریق حمله به تجمعات اعتراضی آن‌ها و دستگیری فعالین بازنشستگان مبارز را به سکوت بکشانند.

سرنگونی این نظام فاسد و مرتجع که باعث فقر و فلاکت پیران و بازنشستگان است پاسخ مردم ناراضی و میلیون‌ها از پدران و مادران ما است که شایسته بهترین و امن‌ترین شرایط زندگی بعد از یک عمر تلاش و زحمت هستند.

کولبرنیوز

Next Post

ملت کورد نه به اسلام‌گرایان شوونیست و نه به ناسیونالیست‌های دست راستی نمی‌توانند امیدی ببندند

ی مه 14 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it امروز ۱۴ مه ۲٠٢٣، انتخابات سراسری برای ریاست جمهوری و برگزیدن ۶۰۰ عضو مجلس ملی ترکیه، تنها ارگان قانونگذاری این کشور، برگزار خواهد شد. رجب طیب اردوغان از “حزب عدالت و توسعه”، یک تشکل اسلامی دست راستی و […]
image 20

You May Like