افزایش خشونت‌ها علیه کولبران در دو سوی مرزهای کوردستان

در یکی دو ماه گذشته، شاهد افزایش خشونت نیروهای هنگ‌مرزی در برخورد با کولبران در مناطق مرزی کوردستان روژهلات بوده‌ایم. این خشونت منجر به افزایش بی‌سابقه شمار کشته و زخمی‌های کولبران شده است.

در همین حال، نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) نیز در هماهنگی معناداری با نیروهای مرزبانی ایران، فشارها بر کولبران در دو سوی مرزهای ساختگی کوردستان را افزایش داده‌اند. در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی مبنی بر ضرب و شتم و توهین به کولبران توسط نیروهای حرس‌الحدود، منتشر شده است.

در ویدیویی که به تازگی منتشر شده، شاهد ضبط اجناس یک کولبر توسط نیروهای مرزبانی هستیم. یکی از فرماندهان این نیروها در این ویدیو کولبران را آشکارا تهدید می‌کند که در صورت تکرار این عمل، مورد شلیک و تیراندازی قرار خواهند گرفت.

مردم کوردستان، در سایه شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که از سوی حکومت‌های مرکزی ایران و عراق بر آن‌ها تحمیل شده، با نوعی استثمار پیچیده روبرو هستند. پیامدهای این استثمار، روی‌آوری خیل عظیمی از مردم این منطقه به پدیده‌ی مرگباری به نام کولبری برای تامین معاش زندگی خود است.

اما گویی این رنج و مشقت به تنهایی کافی نبوده که اکنون شاهد همدستی بی‌پرده حکومت‌های مرکزی در دو سوی مرزهای کوردستان با هدف قتل و نابودی سیستماتیک این مردم نیز هستیم.

کولبرنیوز

Next Post

تویله؛ کمین‌گذاری و تیراندازی نیروهای هنگ‌مرزی بسوی کولبران

س مارس 19 , 2024
نیروهای هنگ‌مرزی اقدام به کمین‌گذاری و تیراندازی بسوی شمار زیادی از کولبران کرده و چند تن را زخمی کردند. به گزارش کولبرنیوز، ظهر روز شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲، شمار زیادی از کولبران در نوار مرزی میان شهر تویله در اقلیم کوردستان و روژهلات کوردستان تا پاسی از شب در کمین […]
photo 2024 03 19 11 20 46

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی