اخراج افغانستانی‌ها از ایران مغایر با آرمان «زن، زندگی، آزادی» است! هیچ انسانی غیر قانونی نیست.

photo 2023 10 17 19 37 37

در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از برخوردهای مصداق نژادپرستی علیه مهاجرین افغان ساکن ایران هستیم. در این راستا بخشی از شهروندان ایران همسو به سیاست‌های نژادپرستانه‌ی جمهوری اسلامی به ستیز علیه افغانستانی‌های ساکن ایران بها می‌دهند. آن‌ها با بهانه‌هایی مثل ورود غیرقانونی و نداشتن موقعیت اجتماعی مناسب خواستار اخراج اتباع افغانستانی از خاک ایران شده‌اند. کسانی که به ویژه بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ خود شده‌ و با استفاده از حق پناهندگی (ماده‌ی ۱۴ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر) به ایران پناه آورده‌اند.
مردم ایران پیش از این نیز شاهد سیاست‌های تبعیض آمیز و مرکزگرایانه‌ی جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های اتنیکی، دینی، جنسی و جنسیتی و… بوده‌اند.
محرومیت اقلیت‌های اتنیکی از تحصیل به زبان مادری، تخریب مزار اقلیت‌های دینی هم‌چون بهایی‌ها، محرومیت اقتصادی و عدم اختصاص بودجه به مناطق بلوچ نشین، جرم‌انگاری روابط اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و… همگی در نتیجه‌ی نژادپرستی و عدم به رسمیت شناختن «دیگری» است.
عده‌ای از مردم ایران که خود از یک سو طعم این نژادپرستی سیستماتیک را سال‌هاست چشیده‌اند و از سوی دیگر شاهد مهاجرت و پناهندگی میلیون‌ها شهروند خود بوده‌اند در حالی خواهان اخراج افغانستانی‌ها به خاک خود هستند که زنان و دختران افغانستانی تحت حاکمیت امارت اسلامی طالبان از حقوق اولیه خود هم‌چون حق تحصیل محرومند و اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به وحشیانه‌ترین شکل ممکن در آن کشته می‌شوند.
اما مردم افغانستان با پناه آوردن به کشوری که بیش از یک سال است با شعار «زن، زندگی، آزادی» خواهان انقلاب علیه حکومت نژادپرست، مردسالار، همجنسگراستیز و تک صدای جمهوری اسلامی است در کمال ناامیدی شاهد کریه‌ترین چهره‌ی نژادپرستی شده‌اند که نه برای «زن» نه برای «زندگی» و نه برای «آزادی» کوچکترین ارزشی قائل نیست.
ما می‌دانیم که فصل مشترک همه‌ی حکومت‌های دیکتاتور، محدود کردن امکانات، اعمال زور و تحکیم پایه‌های مردسالاری، ستیز با جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ و زنان و هم‌چنین عدم احترام به حق حیات و آزادی کسانی است که با استانداردهای تعریف شده از سوی آن‌ها همخوانی ندارد و برایشان «غیر خودی» محسوب می‌شود. 
شش‌رنگ ضمن محکومیت هر نوع تبعیض و نژادپرستی بار دیگر پایبندی خود را به شعار «زن، زندگی، آزادی» و اصول حقوق بشر اعلام می‌کند. ما می‌دانیم که هدف جمهوری اسلامی از دیگری‌سازی و قرار دادن مردم در مقابل مردم تحریف حقایق و سوق دادن افکار عمومی به جایی غیر از مسبب اصلی وضعیت کنونی یعنی خود رژیم است.

شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

کولبرنیوز

Next Post

کشته شدن یک کولبر در نوارمرزی مریوان

چ اکتبر 18 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it فرید وطنی‌رسول کولبر اهل روستای نشکاش از توابع شهر مریوان، با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی “دەرەوەران” مریوان جانش را از دست داد. به گزارش کولبرنیوز بامداد روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، فرید وطنی‌رسول کولبر اهل روستای […]
photo 2023 10 18 11 46 45

You May Like