بیانیه حقوق زنان – بخش پنجم

بیانیه حقوق زنان – بخش پنجم

زن 5

◾️حقوق اجتماعی و سیاسی

٢٩- انتخاب کردن و انتخاب شدن بايد حق برابر زنان و مردان باشد.
زنان و مردان بايد به يكسان از حق انتخاب كردن و انتخاب شدن در كليه ارگان‌های قانونگذاری, قضايی و اجرايی در كليه سطوح برخوردار باشند. كليه قوانين محدود كننده اين حق بايد فوراً لغو گردد.

٣٠- كليه قوانين و مقرراتی كه آزادی زنان در لباس پوشيدن را مقيد مى‌كند بايد لغو گردد.
نوع لباس و شيوه لباس پوشيدن امر خصوصی هر فرد است و هيچ مقام و نهادی حق دخالت در آن را ندارد. زنان در نحوه لباس پوشيدن كاملاً آزادند. تعيين نوع لباس براي زنان و تحميل حجاب اجباری مطلقاً ممنوع است.

٣١- هرگونه جداسازی ميان زنان و مردان در اجتماعات, مكان‌ها و وسايل نقليه همگانی مطلقاً ممنوع است.
كليه محدوديت‌های تحميلی در اين زمينه بايد فوراً لغو گردد.

٣٢- هرگونه تبعيض بر حسب جنسيت در زمينه آموزش و پرورش بايد لغو گردد.
كليه دروس و دور‌های آموزشی برای دختران و پسران در مدارس و آموزشگاه‌های عالی بايد يكسان شود. تقسيم قانونی و عملی رشته‌های آموزشی به زنان و مردان بايد لغو گردد. در كليه سطوح آموزشی كلاس‌ها بايد مختلط باشد. زنان حق دارند در كليه رشته‌های ورزشی شركت كنند و بايد از كليه امكانات ورزشی برخوردار باشند.

۳۳- برای سوادآموزی و تحصيل زنان بايد تسهيلات و امكانات ويژه‌ای فراهم گردد.
بسياری از زنان بخاطر شرايط زندگی و موقعيت اجتماعی‌شان از سوادآموزی و تحصيلات بالاتر محروم بوده‌اند, برای جبران اين عقب‌ماندگی تحصیلی بايد علاوه بر برقراری آموزش‌و‌پرورش رايگان و اجباری برای كليه افراد كشور تا سن ۱٨ سال كلاس‌های ويژه سوادآموزی و ادامه تحصيل برای بزرگسالان در سطوح مختلف داير گردد و تسهيلات لازم برای شركت وسيع زنان در اين كلاسهای با امكانات رايگان دولت فراهم شود.

٣۴- مهدكودک و كودكستان بايد در شهرها و روستاها در سطح وسيعی ايجاد گردد.
برای فراهم كردن زمينه مشاركت فعال زنان در زندگی اجتماعی لازم است نگهداری و مراقبت از كودكان هرچه بيشتر توسط جامعه صورت گيرد. به اين منظور بايد در واحدهای كار و محله‌های شهری و روستایی بطور وسيعی مهدكودک و كودكستان ايجاد گردد. والدين كودكان بايد امكان دسترسی و استفاده سهل و رايگان از مهدكودک و كودكستان را داشته باشد. دولت و كارفرمايان موظف به ايجاد و تامين مالی اين موسسات هستند.

٣۵- زنان بايد از فشار كار خانگی رهايی يابند و شركت آنها در زندگی اجتماعی بايد تسهيل شود.
انجام امور منزل و مراقبت از خانواده بخش اعظم وقت و انرژی جسمی و فكری زنان را به خود می‌گيرد و مانعِ بزرگی برای پرورش استعدادهای زنان و محدويت جدى‌ای بر امكان حضور و شركت زن در زندگی اجتماعي است. تحقق عملی حقوق وآزادی‌های فردی و اجتماعی زنان, تنها به درجه‌ای ممكن است كه زنان از قيد كار خانگی رها شده باشند.
كار خانگی امر مشترک مرد و زن در خانواده است و برای اينكه مردان و زنان در كنار انجام كار خانگی از مشاركت در زندگی اجتماعی و از فراغت فردی برخوردار باشند. تسهيل و انجام هر چه بيشتر كار خانگی توسط جامعه امری حياتی است.
بخش عمده كار خانگی هم امروز می‌تواند و بايد توسط جامعه سازمان داده شود و انجام گيرد. بخش اجتناب‌ناپذير كار خانه نيز می‌تواند و بايد با توليد و عرضه مناسب‌تر و بيشتر محصولات و وسائل لازم برا‌ی امور منزل و همچنين سازماندهی مناسب‌تر خدمات اجتماعی به شدت تسهيل شود.
به اين منظور لازم است اقدامات زير فوراً از جانب دولت آغاز شود:
-دولت موظف است غذاخوری‌ها و رختشویی‌های عمومی در كليه محلات ايجاد نمايد. اين امكانات بايد به سهولت برای همگان قابل دسترسی و استفاده باشد.
-دولت موظف است عرضه خدمات, محصولات و وسایلی كه در جهت تسهيل كار خانگی هستند را بدون ملاحظات سودجويانه گسترش دهد.
-دولت موظف است عرضه محصولاتی كه نگهداری كودكان را درخانواده تسهيل می‌كند را تسهیل کند. دولت همچنين می‌بايد مراكز ويژه بهداشتی و پزشكی كودكان را در سطح محلی ايجاد نمايد بنحوی كه اين مراكز در مورد امر تغذيه و بهداشت كودكان و نگهداری از كودكان هنگام بيماری, به والدین آنها، در منزل مشاوره و خدمات عرضه كند

-دولت موظف است زمين‌های بازی ويژه كودكان را در كليه محلات شهری و روستايی با رعايت كامل موازين بهداشتی و ايمنی ايجاد نمايد.

-دولت موظف است شبكه وسائل نقليه عمومی و شهرسازی‌ها را بنحوی اصلاح كند و گسترش دهد كه امكان حمل و مراقبت نوزادان و كودكان بنحو امنی در همه جا فراهم باشد. اين امر كمك می‌كند تا مراقبت از كودكان, پدر و مادر را ناگزير خانه‌نشين نكند.

-دولت موظف است در كليه محلات شهری و روستايی مراكز خريد متمركزی ايجاد كند تا خريد مايحتاج روزانه و وسایل منزل به سهولت و با صرف وقت معقولی از جانب مرد يا زن مقدور باشد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن در ارومیه

ش مارس 5 , 2022
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن در ارومیه بر اساس گزارشات منتشر شده تعدادی از جوانان و فعالین مدنی شهر ارومیه، هشت مارس روز جهانی زن را گرامیداشتند. حاضرین در این مراسم با در دست داشتن تراکت و سر دادن […]
8 مارس ارومیه
Telegram Channel