اعتصاب عمومی و حضور بر مزار جانباختگان، در روز شنبه ۲۵ شهریور

photo 2023 09 12 13 36 44 1

چهار روز بیشتر به روز تاریخی ۲۵ شهریور باقی نمانده است. روز شنبه هفته آینده سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی و آغاز انقلابی است که با شعار زن، زندگی، آزادی جامعه ایران را در مسیر رهائی از چنگال حکومت اسلامی و آزادی و زندگی بهتر قرار داد. جنبشی که از شهر سقز در کردستان آغاز شد، در مدت کوتاهی سرتاسر ایران را در نوردید و به بیش از ۱۵۰ شهر ایران گسترش یافت. این جنبش به مرزهای ایران هم محدود نماند. اعتراضات به چهار گوشه جهان کشیده شد و نام ژینا امینی در مدت کوتاهی به آشنا ترین نام مردم جهان تبدیل شد. خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» طولانی ترین خیزش انقلابی چهار دهه گذشته بر علیه جمهوری اسلامی بود. این جنبش طی یک سال تمام چهره ایران را دگرگون کرده و یک تحول اساسی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این جامعه را بوجود آورد.
حجاب اجباری که نماد ایدئولوژیک حکومت اسلامی بود به دور انداخته شد و گشت بدنام ارشاد اسلامی در مقابل جسارت زنان شجاع ایران به زانو در آمد. مردسالاری جان سخت که در سنت های جامعه نهادینه شده است، در مقابل حرکت رزمنده جوانان، زنان و مردان آزاده و برابری‌طلب به میزان زیادی عقب رانده شد و مقام و موقعیت زنان در جامعه در همه سطوح و در همه عرصه ها بالاتر رفت. خیزش انقلابی ژینا حجاب اجباری این نماد ایدئولوژیک حکومت اسلامی و این ابزار سرکوب و تحقیر زنان را به چالش کشید و یکی از بنیادهای دولت مذهبی را در هم شکست.
جنبش انقلابی ژینا همبستگی مردم ملیتهای مختلف ساکن ایران را به سطحی بسیار بالا ارتقاء داد. حالا دیگر خواست دموکراتیک حق تعیین سرنوشت و مبارزه برای برابری حقوقی همه آحاد مردم ایران در افکار عمومی امری پذیرفته شده است. ایجاد همبستگی ملی و سراسری و توجه به حق تعیین سرنوشت ملیت های تحت ستم و امید به شکل گیری ساختارهای برابری طلبانه و ایجاد اتحاد داوطلبانه همه ملل ساکن کشور را می توان از دست آوردهای مهم خیزش انقلابی ژینا دانست.
این انقلاب در صفوف نیروهای مدافع جمهوری اسلامی شکاف‌های بسیار آشکاری ایجاد کرد. حالا دیگر تنها یک اقلیت سازمانیافته، بنیادگرا و بشدت ارتجاعی و متکی به نیروی اسلحه که از درون پوسیده است مدافع این نظام است. حالا بسیاری از نیروهای درونی رژیم، از “انفجار خشم مردم” و از انقلاب خبر می دهند و از نگرانند. این رژیم به عبث فکر می‌کند که قادر است با زور اسلحه و به کمک یک اقلیت هار، بی رحم و بی اعتناء به خواستهای آزادیخواهانه و اجتماعی و فرهنگی مردم می تواند استمرار این حاکمیت را حفظ کند.
با اتکاء به چنین دستآوردهائی است که افق های جدیدی بر روی مبارزات آزادیخواهانه و حق‌طلبانه مردم کردستان نیز گشوده خواهد شد. این دستآوردها محصول فداکاری و جانبازی جوانان، زنان و مردان شریفی است که مرگ سرفرازانه را بر سرفرورد آوردن در مقابل ارتجاع حاکم ترجیح دادند و چون ستاره ای در شبی تاریک درخشیدند و مسیر پیروزی را نور افشانی کردند.
این روزها مردم کردستان خود را برای گرامی داشت سالروز آغاز انقلاب ژینا و تجدید پیمان با جانباختگان این خیزش انقلابی آماده می کنند. در روز شنبه ۲۵ شهریور کردستان در پاسخ به فراخوان احزاب سیاسی، در یک اقدام سیاسی قاطعانه، یکپارچه تعطیل خواهد بود. مردم در آرامستان آیچی در شهر سقز و در همه شهرهای کردستان در آرامستانها حضور خواهند یافت و یاد جانباختگان انقلاب ژینا را گرامی خواهند داشت. در این روز مردم کردستان خانواده های جانباختگان را همراهی خواهند کرد و مراسم‌های باشکوهی آنچنان که شایسته جایگاه عزیزان جانباخته باشد بر سر مزار آنها بر گزار خواهند کرد.

Next Post

دیواندره؛ بازداشت امید کریمی از سوی نهادهای امنیتی

س سپتامبر 12 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، امید کریمی شهروند اهل دیواندره، از سوی نهادهای امنیتی این شهر در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. به گزارش کولبر نیوز، روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، امید کریمی، ۳۰ […]
photo 2023 09 12 14 32 56
Telegram Channel